Dan tolong menolonglah kamu dalam perkara kebaikan dan taqwa...Maksud al-Maidah:2.
Allah sentiasa membantu hambaNya selama mana hambaNya membantu saudaranya.. Maksud al-Hadith/Muslim.

Wednesday, December 28, 2011

Kenapa seakan tidak berminat dalam bidang agama?

Diterbitkan di sini satu tulisan seseorang...yang baik jadikan teladan..

Saya pernah berusaha membawa masuk seorang alumni kisas yang berkecimpung dalam bidang syariah untuk menyampaikan ceramah halatuju. Beliau kata, jika dilihat kepada kawan2 yang ambil aliran sains dulu, tak ke manapun. Saya percaya beliau bukanlah memperkecilkan orang2 (rakannya) aliran sains, tetapi ingin menekankan bahawa mereka yang mengambil jurusan agama tidaklah kurang hebatnya berbanding aliran sains. Beliau bercakap dalam konteks aliran semasa di peringkat sekolah dahulu. Maaf! tolong jangan petik di luar kontek.
Saya kekadang berasa semacam ada perasaan rendah diri di kalangan pelajar aliran selain sains. Pelajar aliran sains ini kadang2 merasa macam hebat diri mereka. "Nak jadi saintis," kata sebahagian mereka. Tak pasti ungkapan itu benar2 dijiwai atau hanyalah pemanis bibir.
Nah sekarang ni banyak muncul sekolah2 agama yang menggabungkan aliran agama dengan sains malahan tahfiz sekali. Menjadi tak? Rasanya ramai yang menjadi. Tapi ke mana kecenderungannya?
"Saya kalau boleh mahukan di kalangan pelajar ni ada yang menjadi penyambung warisan pejuang2 dan ulamak masakini. Mereka akan pergi. Kita mahu lahirkan tokoh2 muda seumpama Dr Zul albakri, Dr Zaharuddin/UZAR, Dr MAZA, Dr Zahazan, Dr Khairuddin attakiri, atau seperti ust azhar idrus." keluh beliau pd kawannya.

bersambung..

*Tulisan ini tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini atau institusi yg diwakilinya.

No comments:

Post a Comment